
Ennakkoluuloja rikkomassa – Maailman IBD-päivä 2025
Maailman IBD-päivää vietetään jälleen 19. toukokuuta. Päivän tarkoituksena on lisätä tietoisuutta IBD:stä kokonaisvaltaisena, näkymättömänä sairautena. Tänä vuonna kampanjamme keskittyy Eurooppalaisen IBD-järjestöjen kattojärjestön EFFCA:n teemaan ”Breaking the Taboo”.
IBD, eli tulehdukselliset suolistosairaudet Crohnin tauti ja haavainen paksusuolentulehdus, vaikuttavat miljoonien ihmisten elämään ympäri maailmaa. Suomessa on yli 62 000 IBD-diagnoosin saanutta, ja määrä kasvaa vuosittain noin 3 000 uudella tapauksella. Moni sairastunut kokee edelleen häpeää ja nolostelua sairauden oireista ja vaikutuksista arkeen. Tavallisimpia IBD:n oireita ovat ripuli, veriuloste ja vatsakivut, mutta Crohnin taudin oireita voi ilmetä myös muun muassa suun haavaumina. Toisin sanoen aaltoileva taudinkulku voi juoksuttaa vessaan, uuvuttaa ja tuntua nivelissäkin, mutta usein huonoja aikoja seuraa parempi.
IBD:n syytä ei vielä täysin tunneta, mutta vaikuttaa siltä, että perintötekijöillä ja ympäristötekijöillä on merkitystä sairauden puhkeamisessa. IBD voi vaikuttaa merkittävästi elämänlaatuun, tai olla myös huomaamaton osa arkea.
Tavanomainen päivä ja ennakkoluulojen rikkomista – videot avaavat todellisuutta
Jokaisen kokemus ja tarina suolistosairauden kanssa on yksilöllinen. Esimerkiksi Mari, 42, on elänyt IBD:n kanssa jo 30 vuotta. Suolistosairaus ei ole estänyt häntä matkustelemasta, urheilemasta tai opiskelemasta haluamaansa alaa. Jokaisella asiat eivät mene aivan näin, mutta kuten todettua, kokemukset ja sairauden haastavuusaste ovat yksilöllisiä. Marilla sairaus ei ole arjen estäjä, vaan yksi osa häntä, joka osaltaan on ohjannut myös työskentelemään hyvinvoinnin parissa.
Julkaisemme lyhytvideoita ennakkoluulojen rikkomisesta ripotellen IBD-päivän tienoilla, ja pidemmän videon Marin tavallisesta arkipäivästä maanantaina 19.5. Löydät videot Youtube-kanavaltamme sekä muilta sometileiltämme!
Videoiden ja koko kampanjan tarkoituksena on nostaa esiin ja rikkoa tulehduksellisiin suolistosairauksiin (IBD) liittyviä tabuja, sekä lisätä avointa keskustelua häpeilyn ja nolostelun vähentyessä. Videoiden toteutuksen ja niiden markkinoinnin ovat mahdollistaneet Abbvie, Johnson&Johnson, Pfizer, Takeda sekä Tillotts Pharma Ab – kiitos tuestanne!
Vietä Maailman IBD-päivää kanssamme!
Osallistu tietoisuuden lisäämiseen! Pääpaino on tänä vuonna somen kautta tehtävässä viestinnässä. Nostamme aihepiiriä laajasti esiin erityisesti Facebookissa, Instagramissa, Tiktokissa sekä Youtubessa. Myös sinä voit osallistua tietoisuuden lisäämiseen omassa somessasi eri tavoin:
- Reagoi yhdistyksen postauksiin joko tykkäämällä, kommentoimalla tai jakamalla niitä
- Julkaise omia IBD-aiheisia postauksia. Tägäämällä meidät (@ibdjamuutsuolistosairaudet tai Tiktokissa @ibdjamuut) voimme jakaa julkaisusi myös meidän kanavissa. Halutessasi voit käyttää #ibdfi ja #maailmanIBDpäivä
- Reagoi muiden tekemiin IBD-aiheisiin postauksiin
- Kerro IBD-päivästä, yhdistyksestä ja toiminnastamme suolistosairautta sairastaville ja heidän läheisilleen
- Lataa vapaaseen, asialliseen käyttöön Google Drive -kansiosta perustietoa IBD:stä ja tämän vuoden kampanjastamme PDF- tai videomuodossa.
Haluaisitko kertoa tarinasi mediassa? Ilmoittaudu haastateltavaksi tämän lomakkeen kautta, tai laita viestiä viestintäpäällikkö Renja Nikulalle (renja.nikula@ibd.fi tai 040 632 6622)!
Kampanjan videotuotantoa ja -markkinointia tukemassa

Mitään yhdistyksen tuottamaa materiaalia ei saa käyttää kaupallisissa tarkoituksissa eikä yhdistystä vastaan. Jos sinulla on kysyttävää, olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä viestintäpäällikköön!